أهم ال challenges وال risks التى يمكن ان تواجهنا عند عمل تيستينج لل mobile apps وماهى ال test strategy التى نتبعها للتغلب عليها |تعرف على أهم ال challenges وال risks وال test strategy الخاصة بال mobile apps
ان شاء الله اليوم سوف نتحدث عن أهم ال challenges وال risks التى يمكن ان تواجهنا عند عمل تيستينج لل mobile apps وماهى ال test strategies التى نتبعها للتغلب عليها , عرفنا من قبل ان هناك أنواع مختلفة من ال mobile apps وهناك أيضا أجهزة مختلفة يمكن أن تعمل عليها هذة التطبيقات وهذا سيجعلنا نواجه كثير من التحديات وسيكون هنا ك كثير من المخاطر التى من الممكن حدوثها , لذلك اليوم ان شاء الله سنتحدث عن أهم هذة ال challenges اللى ممكن تواجهنا وال risks اللى ممكن تحدث وكيفية عمل test strategy للتغلب عليهم.
ال challenges اللى ممكن تقابلنا واحنا بنعمل mobile app testing
واحنا بنعمل تيستينج لتطبيقات الموبايل هتقابلنا challenges كثيرة وذلك لأن هناك أنواع
مختلفة من ال apps وهناك أجهزة مختلفة ومن
أهم هذة ال challenges :
1- ان فيه فى
السوق كثير من الأجهزة وال platforms فمثلا عندنا
فى الأجهزة سامسونج وهواوى وأوبو وغيرهم وعندنا فى ال
platforms اندرويد وios والأندرويد له كذا إصدار فيه اندرويد 9و8و7و6 وغيرهم .
platforms اندرويد وios والأندرويد له كذا إصدار فيه اندرويد 9و8و7و6 وغيرهم .
2- اختلاف شكل ال app على الموبايل واختلاف توقعات المستخدمين فكل يوزر يتوقع شىء معين من ال app.
3- عندى networks كثيرة فممكن اليوزر ينقل من واى فاى للداتا والعكس وبعدين اليوزر مش ثابت فى مكان
معين.
4-
عندى أجهزة الأمكانيات بتاعتها محدودة فممكن ال app يكون كويس بس محتاج مساحة تخزين كبيرة
وبالتالى هيكون هناك عدد محدود من الأجهزة اللى تقدر تستخدم ال app.
5-عندى أنواع مختلفة من المستخدمين زى فى جوميا وسوق.كوم.
6- من السهل ان المستخدم ينتقدنى وخاصة فى عصر التطور اللى احنا فيه لأن كل تطبيق بيكون له تقييم , فلوكان التطبيق تقييمه مش كويس فالناس مش هتسخدمه.
7- ال market place وخاصة فى ال ios ممكن ميوافقش على رفع التطبيق بسبب bugs ما أو عدم توفر فيه features جديدة.
5-عندى أنواع مختلفة من المستخدمين زى فى جوميا وسوق.كوم.
6- من السهل ان المستخدم ينتقدنى وخاصة فى عصر التطور اللى احنا فيه لأن كل تطبيق بيكون له تقييم , فلوكان التطبيق تقييمه مش كويس فالناس مش هتسخدمه.
7- ال market place وخاصة فى ال ios ممكن ميوافقش على رفع التطبيق بسبب bugs ما أو عدم توفر فيه features جديدة.
8- عدم توفر أجهزة جديدة للتيستينج فمكن يكون نزل السوق models جديدة من الأجهزة وأنا مازلت بتيست على أجهزة قديمة.
ال risks اللى ممكن تحدث واحنا بنعمل تيستينج للmobile app
ال risks معناها ايه الحاجات السلبية اللى ممكن تحدث للتطبيق فى المستقبل , وأى risk عندنا بتمر بثلاثة مراحل , المرحلة الأولى ايه التأثير الخاص بها والمرحلة الثانية ايه احتمالية حدوثها والمرحلة الثالثة كيفية تجنب هذه ال risk على قد ما نقدر , وعلشان نتغلب على هذة ال risks لازم نحدد ايه ال risks اللى عندنا ثم نعطى قيم لهذة ال risks علشان نحدد ال risk اللى لها الأولوية اننا نشتغل عليها ثم نبدأ نواجه ال risks دى , وهذة أمثلة لبعض ال risks اللى ممكن تحدث وكيفية تجنبها :
1- لو السوق فيه أجهزة كثيرة فممكن نتجنب هذة ال risk عن طريق اننا نتيست على معظم الأجهزة الموجودة (يعنى أشهرهم وجودا).
2-
لو التكلفة هتبقى عالية لوأردنا ان التطبيق يدعم كثير من ال platforms فممكن نتجنب
هذه ال risk عن طريق اننا نعمل analysis علشان نعرف ايه أكثر ال platforms المستخدمة.
3-
لوعندى فى السوق كثير من التقنيات وأنظمة التشغيل والأجهزة فممكن نتجنب هذه ال risks عن طريق اننا نقدم على remote device access services وهى عبارة عن مواقع خاصة بتتيح
لنا اننا نتيست على أجهزة مثل الأجهزة الحقيقية ,أو اننا نعمل crowd testing services يعنى نخلى التطبيق يتيستوا ناس كثيرة مثل الفريلنسرز اللى معهم أجهزتهم
المتنوعة.
4- ال risks الناتجة عن أسلوب استخدام التطبيق(ال usage patterns) فمثلا ممكن اليوزر يستخدمه فى الأسانسير أوالنفق ,فممكن نتجنب هذه ال risks عن طريق اننا نستخدم ال testing approaches المناسبة زى ال field testing يعنى نتيست فى الشارع وندخل أنفاق ونشوف أداء التطبيق مش نتيست داخل المكتب.
كيفية عمل ال test strategy المناسبة لتطبيقنا
واحنا بنعمل
ال test strategy لازم نأخذ ال risks وال challenges فى اعتبارنا , ويكون عندنا علم
ان أى challenge ممكن تواجهنا بيكون لها test strategies كثيرة ولكن بنستخدم ال strategy اللى تناسبنا على حسب التطبيق بتاعنا , فمن أمثلة ال challenges اللى ممكن تقابلنا
وال strategies اللى ممكن نعملها علشان نتغلب على هذه ال challenges :
1-لو كان ال challenge ان عندى عدد كثير من الأجهزة المختلفة ,فهيكون عندى strategies كثيرة زى مثلا انى ممكن اتيست على platform واحد أو اتيست على معظم ال platforms المشهورة المناسبة للميزانية بتاعتى أو أعمل تيست على معظم الأجهزة الموجودة والمشهورة بحيث أغطى أكبر coverage ودى شبه مستحيلة .
2-
لوكان ال challenge ان غير متوفر لى الأجهزة أو ال networks أوالظروف الحقيقية اللى
ممكن يتحط فيها التطبيق , فهيكون عندى strategies كثيرة زى مثلا اننا نقدم على remote device access services أونعمل crowd testing services زى ما ذكرنا سابقا أو
نخلى الأصدقاء والأقارب يقوموا بإستخدام التطبيق لو هو تطبيق عائلى أومبنى على
التواصل بين الأشخاص ويبلغونا بالأخطاء اللى ممكن تظهر لهم أو ممكن نعمل مسابقة
لإيجاد الأخطاء اللى فى التطبيق فالمتسابقين هيكون معهم أجهزة متنوعة.1-لو كان ال challenge ان عندى عدد كثير من الأجهزة المختلفة ,فهيكون عندى strategies كثيرة زى مثلا انى ممكن اتيست على platform واحد أو اتيست على معظم ال platforms المشهورة المناسبة للميزانية بتاعتى أو أعمل تيست على معظم الأجهزة الموجودة والمشهورة بحيث أغطى أكبر coverage ودى شبه مستحيلة .
وهذا فيديو بيتكلم عن ال challenges وال risks وال test strategy .
موضوعات قد تهمك
مقدمة عن الperformance testing.
مقدمة عن الsoftware testing.
الsoftware testing principles.
العمليات الأساسية التى تمر بها الtesting process .
أنواع ال mobile apps وال architecture الخاص بال mobile app.
تعليقات